Podlaska debata drogowa

Duże zainteresowanie środowisk lokalnych budzi przebieg korytarza drogowego na terenie województwa podlaskiego, ze szczególnym uwzględnieniem Via Carpatia w północnym odcinku na terenie Polski. Ta inwestycja drogowa jest niezwykle ważna  dla województwa podlaskiego.

Połączenie Polski Wschodniej z krajami południa Europy umożliwi szeroki rozwój gospodarczy, turystyczny naukowy i biznesowy. Via Carpatia należy do transeuropejskiej sieci transportowej i należy za tym lobbować aby  otworzyć nam te okno na świat. Jest wiele kontrowersji  w sprawie przebiegu drogi przez nasze województwo. Droga S 19 wpisuje się w koncepcję Via Carpatii, jest to kręgosłup transportowy woj. podlaskiego. Wariant Via Carpatia przez Augustów, a nie przez Ełk jest korzystniejszy. Droga przez Ełk jest o dłuższa o 30 kilometrów a pominięcie Knyszyna i Augustowa wprowadzi stagnację dla tych miast. Wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S16 oznaczać będzie pominięcie istotnych potrzeb subregionu suwalskiego, który i tak od wielu lat ma problemy komunikacyjne, które z upływem lat będą się pogłębiały jeszcze bardziej. Realizacji przedmiotowej inwestycji łącząca trasę  Via Carpatia (S19) z Via Baltica  (S61) poprzez Ełk będzie oznaczała faktyczną rezygnację z poprawienia przepustowości połączenia drogi Wielu mieszkańców Suwalszczyzny  i miejscowości położonych na trasie drogowej nr 8 jak Augustów, Sztabin, Suchowola czy Korycin, pokonuje codziennie drogę do Białegostoku przemieszczając się do pracy, szkoły lub na uczelnie.

Wybrany wariant połączenia Via Baltica i Via Carpatia poprzez planowany odcinek drogi ekspresowej S16 Ełk (S 16) – Knyszyn (S19) jest niezgodny z obecnie obowiązującym Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 pod względem ekonomicznym. Bardziej zasadne  jest połączenia obu szlaków transportowych w pobliżu Augustowa poprzez węzeł Raczki. Należy również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji połączenia będą wyższe dla wariantu Ełk –Knyszyn. Mając powyższe argumenty na uwadze apeluję do władz rządzących o przeanalizowanie inwestycji drogowej w województwie podlaskim ze szczególnym uwzględnieniem Via Carpati.